Що означає хороший учитель? Це насамперед людина, яка любить дітей, знаходить
радість у спілкуванні з ними, вірить у те, що кожна дитина може стати доброю
людиною, вміє дружити з дітьми, бере близько до серця дитячі радощі і прикрощі,
знає душу дитини...
В. Сухомлинський
Професійна діяльність педагога характеризується його особистісними якостями
і професійною компетентністю. У статті
розкриваються поняття професійної компетентності вчителя, її ключові складові. Розглядаються
вимоги до професійної компетентності вчителя та основні завдання щодо
підвищення її рівня у межах загальноосвітнього навчального закладу.
Як показала світова практика, якість освіти
нерозривно пов’язана з якісними показниками вчительської діяльності. Зі змінами
у суспільстві зростають вимоги до особистості вчителя, його діяльності.
Сьогодні ефективність педагогічної праці залежить не тільки від базової
професійної підготовки, а й від інших сучасних компонентів професіоналізму.
Саме тому на етапі модернізації сучасної освіти і виховання в Україні особливої
гостроти й актуальності набувають питання підвищення й розвитку професійної
компетентності вчителів. Педагогові доводиться самостійно розв’язувати такі
завдання, які раніше не входили до його компетенції - діагностування,
прогнозування, проектування, розроблення авторських програм, оптимізація всіх
аспектів навчально-виховного процесу тощо.
Отже, професійно компетентною є така праця вчителя,
в якій на достатньо високому рівні здійснюються педагогічна діяльність,
педагогічне спілкування, реалізується особистість вчителя і досягаються
результати навчання та виховання школярів.
Широке трактування
поняття компетентності пов’язане з багатьма освітніми стратегічними програмами.
Так, основні завдання, що ставлять перед собою програми, спрямовані на розвиток
освіти впродовж життя, у багатьох економічно розвинених країнах передбачають
поняття культурної компетентності, яка має охоплювати:
- розвиток набуття знань
і вироблення навичок для продуктивної робочої сили та конкурентної світової
економіки;
- сприяння розвитку
творчості, інноваційному мисленню та підприємництву;
- підвищення та поширення
рівня активної участі в навчанні;
- створення оточення, що
сприяє інтеграції в життя суспільства;
- підвищення стандартів
викладання та навчання;
- сприяння створенню
суспільством знань;
- сприяння розумінню
всіма громадянами важливості навчання впродовж життя у різних компонентах;
- створення бази даних зі
стратегії та заходів, що сприятимуть доступу до навчання впродовж життя для
всіх громадян;
- забезпечення та
проведення стратегій щодо освітньої політики, отримання роботи, соціальне
входження та інформатизація суспільства.
Професійна компетентність
учителя – це сукупність його особистісних якостей, загальної культури й
кваліфікаційних знань, умінь, методичної майстерності, гармонійна інтеграція
яких у педагогічній діяльності дає оптимальний результат.
Важливими є внутрішні
чинники: особистісні якості вчителя, його загальна культура, управлінські й
організаторські можливості, а вже потім – кваліфікаційна компетентність, що
передбачає знання, уміння, навички з отриманої спеціальності.
Рис. 1. Ключові компоненти професійної компетентності вчителя
загальноосвітнього навчального закладу.
Особистий приклад вчителя у всьому (у ставленні до справи, дітей, вміння
поважати та в міру вимагати і допомагати) – невід’ємна якість компетентного
професіонала. А також володіння методами, прийомами взаємодії з навколишніми,
здатність орієнтуватися в різних ситуаціях спілкування, це – особливості
національної і загальнолюдської культури, духовно-моральні основи життя людини
і людства, окремих народів, культурологічні основи сімейних, соціальних,
суспільних явищ і традицій, їх впливу на світ.
Одним із шляхів розв’язання згаданих вище проблем є
звернення до надбань педагогічної спадщини В. Сухомлинського - гуманістично
спрямованої людини, творчої, здатної забезпечити складний процес формування
особистості дитини, відповідальної за своє існування у світі. У процесі
становлення сучасної національної школи на Україні особливої актуальності
набувають численні положення його творчої спадщини.
Наявність поняття особистість
учня передбачає і наявність поняття особистість вчителя. Між ними існують прямі
взаємозв’язки і у багатьох випадках саме особистість вчителя визначає розвиток
особистості учня. З огляду на це традиційно висуваються високі вимоги до
особистих якостей учителя, які в особистісно орієнтованому підході до навчання
й виховання можуть мати вирішальне значення.
Важливим чинником ефективності
навчання В.О. Сухомлинський вважав людяність, любов, доброту, чуйність,
сердечність і тактовність стосовно учнів. Першою вимогою до вчителя є вимога
любові до власної справи. «Щоб знайти в кожному учневі найсильнішу його
сторону, відкрити в ньому золоту жилку. Другою вимогою до вчителя є вимога
високої кваліфікації. «Чим більше знає вчитель, чим частіше й успішніше відкриває
він перед учнями горизонт науки, тим більшу допитливість і жадобу до знань
виявляють учні…»
Третьою вимогою до вчителя є
вимога високих моральних якостей. «Вирішальне значення має те, яких людей
побачить у нас підліток. Ми мусимо бути для підлітків зразком багатства
духовного життя; лише за цієї умови ми маємо моральне право виховувати»
Четвертою вимогою є вимога
творчого підходу вчителя до навчання й виховання. «Без вдумливого,
індивідуального, творчого підходу до кожної людини розв’язати це завдання
неможливо. У цій справі найстрашніше - формалізм, надія на якісь універсальні
форми і методи виховання.
Основні сфери діяльності вчителя в структурі
професійної компетентності можна проаналізувати через такі складові:
- професійні, психологічні та педагогічні знання;
- професійні педагогічні вміння;
- професійні психологічні позиції, установки
вчителя, яких вимагає педагогічна професія;
- особистісні якості
Важливість окремих складових професійної
компетентності може бути нерівноцінною. Пріоритетними є ті складові, які
свідчать про результати педагогічної праці. Людина може бути професіоналом у
своїй сфері, але не бути компетентною у вирішенні всіх професійних питань. Тому
доцільно вивчати окремі сторони професійної компетентності фахівця, серед яких
етична має вагоміше значення, оскільки передусім моральні цінності й установки
визначають мету ,стратегію і тактику педагогічної дії.
Домінуючим блоком професійної компетентності
вчителя є такі системні характеристики:
- мотивація (спрямованість особистості та її види);
- якості (педагогічні здібності , характер і його
риси, психологічні стани та процеси);
- інтегральні характеристики особистості
(педагогічна самосвідомість, індивідуальний стиль, креативність).
Щоб сформувати суб’єктну позицію у дитини, самому
вчителю необхідно стати суб’єктом діяльності. Особистість виявляє себе в
реальних діях, вчинках. Творче ставлення до життя, готовність і прагнення до
зустрічі з новим, опір відсталості середовища формують такі якості, як
рішучість, принциповість, сміливість.
Одним із важливих компонентів професійної компетентності вчителя є
продуктивна компетентність – вміння працювати, отримуючи прибуток; здатність
виробляти власний продукт, приймати рішення та нести відповідальність за них;
готовність та потреба у творчості.
Успішність навчально-виховного процесу залежить і
від самого учня, від його бажання працювати, активності процесу пізнання на
уроці. Учень має стати активним учасником процесу пізнання, формувати власні
знання - така вимога часу.
З метою підвищення рівня професійної компетентності
педагогів в межах загальноосвітнього
навчального закладу першочерговими є такі завдання:
- організація ефективної
структури методичної та психологічної служб, виходячи з мети цілі і завдань
задач програми розвитку конкретного навчального закладу;
- створення різнорівневих
методичних об'єднань для їх взаємодії на
частково-предметному, міжпредметному й надпредметному рівнях;
- цілеспрямоване отримання
максимально достовірної інформації про системне відстеження процесу та
результатів розвитку професійної компетентності вчителя, змін у діяльності
вчителів, а також вплив цих змін на рівень та якість навчальних досягнень
учнів, їхній розвиток (моніторинг
професійної компетентності);
- створення тимчасових творчих
груп щодо реалізації як індивідуальних, так і колективних проектів з метою
розвитку професійної компетентності педагогів;
- розширення системи інформаційного
сервісу, ініціювання мотивації, стимулювання потреби педагогів в самоосвіті;
- підвищення ефективності
використання в навчанні і підвищенні професійної компетентності педагогів нових
інформаційно-комунікаційних технологій.
Соціальна роль і статус учителя,
рівень його фахової майстерності — невід’ємні складові особистісної ролі
педагога. За словами Е. Фромма:
«Якщо людина хоче стати майстром в якому-небудь мистецтві, йому має бути
підпорядковане все її життя. Власна особистість стає інструментом у практиці
мистецтва, інструментом, який треба підтримувати в такому стані, щоб він міг
виконувати свої особливі функції». Професійна компетентність-це мистецтво, яке
повинно постійно удосконалюватись.
ЛІТЕРАТУРА
1. Адольф В.А. Профессиональная
компетентность современного учителя: монография / Красноярский Гос. Университет
/ В.А. Адольф. – Красноярск: КрГУ, 1998. – 286 с.
2. Компетентнісний підхід у сучасній
освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої
політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112
с.
3. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: У 5-ти т. / В.О.
Сухомлинський. — К., 1976-1978.
4. Н.Ф. Сергієнко Професійна компетентність сучасного
вчителя / Електронний ресурс. - Режим
доступу : http://tme.umo.edu.ua.
5. Новгородська Ю. Ідеї В.О.Сухомлинського живуть і
розвиваються / Ю. Новгородська // Рідна школа. –
2002. – листопад. – C. 44-45.
6. Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М.:
Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. – 308 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий